Forskningsredovisningar i populärvetenskaplig form
Ahmed Amer
Internationell validering av nya versionerna av Children’s Hand-use Experience Questionnaire (CHEQ)
Amanda Nyberg
Utformning och utvärdering av ett våldsförebyggande program för barn med funktionsnedsättning
Ann Alriksson-Schmidt
Pain over time in children and youth with cerebral palsy
Ann Alriksson-Schmidt och Gunnar Hägglund
Smärta hos barn och ungdomar med cerebral pares – en populationsbaserad studie
Ann Alriksson-Schmidt, Gunnar Hägglund, Steven Schmidt
The relationship among Factors Associated with Musculoskeletal Pain in the
Lower Extremities in Children and Adolescents with Cerebral Palsy
Anna Persson
Hörsel-, tal-, och språkutveckling hos småbarn som föds med hörselnedsättning
Ann-Marie Öhrvall, Marie Peny-Dahlstrand
Är Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) mer effektiv för att öka delaktighet i vardagens aktiviteter än konventionell behandling vid habilitering av barn och ungdomar med diagnoserna cerebral pares eller ryggmärgsbråck
Birgitta Wennberg
Tidshantering och autonomi i dagliga aktiviteter för barn och ungdomar med ADHD
Elena Gutierrez-Farewik
En prediktiv modell för utveckling av sekundära skelettmissbildningar
Eva Broström
Fysisk aktivitet, livskvalitet och förekomst av neuropsykiatrisk problematik hos barn med idiopatisk klumpfot
Longitudinal evaluation of functioning in children and youth with cerebral palsy at two European university hosp.
Eva Pontén
Metoder att kvantifiera muskulära och neurala faktorer vid passiv rörelse i handledsmuskulaturen hos barn och ungdomar med cerebral pares
The role of skeletal muscle progenitor cells in extracellular matrix regulation in children with cerebral palsy
Ferdinand von Walden
Kontrakturutveckling hos barn med celebral pares – en aktiv process driven av myofibroblaster?
Kontrakturutveckling hos barn med cerebral pares – en aktiv process driven av myofibroblaster?
Korta, styva muskler och korta, sköra rörben hos barn med cerebral pares – underliggande inflammatorisk process
Frida Lygnegård
Självrapporterad delaktighet för ungdomar med funktionsnedsättningar” nr 40/14
Ungdomar med funktionsnedsättningars egna upplevelser av delaktighet i hem- och kompisrelationer
Johan Jarl
Betyg och utbildningsnivå hos personer med cerebral pares
Johan Jarl, Ann Alriksson-Schmidt, Gunnar Hägglund och Lena Westbom
Att leva med cerebral pares och ryggmärgsbråck
Jonas Gillenstrand
Duchennes Muskeldystrofi – en studie om kognitiva och beteenderelaterade funktioner
Duchennes Muskeldystrofi – en studie om kognitiva och beteenderelaterade funktioner
Karin Bertills, Mats Granlund och Lilly Augustine
Elever i behov av särskilt stöd i ämnet Idrott och hälsa – lärares arbetssätt, betygssättning och elevers självtillit
Karin Brocki
Självregleringsförmåga och anknytningskvalitet hos barn med och utan ADHD
Karina Huus
Delaktighet i vardagliga aktiviteter för barn med funktionsnedsättning
Kristina Löwing
Små steg: Ett program för att utveckla nya behandlingsprinciper för barn med risk att utveckla cerebral pares
Fysisk aktivitet & smärta i förhållande till livskvalitet hos barn & ungdomar med osteogenesis imperfecta (OI)
Små-Steg – Ett program för att utveckla nya behandlingsprinciper för barn med risk att utveckla cerebral pares
Lena Krumlinde Sundholm
Populärvetenskaplig rapport av forskningsbidrag 24/16 Assisting Hand Assessment (AHA) från 8 månader till 100 år
Linda Holmström
Interaktiv internetbehandling av handfunktion för barn under ett år som riskerar att utveckla unilateral cerebral pares
Magnus Påhlman
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos barn med cerebral pares
Maria Prellwitz
Lekens betydelse för barn med funktionsnedsättning
Martina Hedenius
Minnesfunktioner hos barn med dyslexi
Meta Nyström Eek
Att kunna sitta – betydelseför kommunikation och daglig aktivitet hos personer med motorisk funktionsnedsättning
Nelli Kalnak
Internetbaserad lästräning för barn med Downs Syndrom
Ronny Wickström
Optikusnervshypoplasi hos barn – en populationsbaserad studie med målet att utveckla ett nationellt vårdprogram
Ruoli Wang
Muscle structure assessment and stiffness after botulinum toxin injection in children with cerebral palsy
Muscle structure, strength, and stiffness assessment after botulinum toxin injection in children with cerebral palsy
Sara Wallin Ahlström
Utvärdering av modellen Stöd i Tid genom intervention till förskolebarn med funktionsnedsättning, en RCT-studie
Stefanie Prast-Nielsen
Mapping the role of the gut microbiome to the positive effect of the ketogenic diet in children with severe epilepsy
Steven Lucas
Kommunikationssvårigheter: Upptäckt och insatser då barnet är under 2,5 år
KOMiTID – föräldrainriktad intervention för barn med avvikande
kommunikationsutveckling
Susanne Rex
Talstörningar hos barn: Differentialdiagnostik, komorbiditet och intervention
Typisk utveckling av talets motorik och bedömning vid misstänkt motorisk talstörning (taldyspraxi)
Tatja Hirvikoski
Internetförmedlad psykoedukation för ungdomar med högfungerande autismspektrumtillstånd: SCOPE
Internetförmedlad psykoedukation för ungdomar med autismspektrumdiagnos: SCOPE
Traci Flynn
Effekt av tidig förstärkning av tal-/språklig utveckling för barn med ensidig benledning hörselnedsättning
Ulrika Wollf
Reading Acquisition: Individual Differences, Development, and Enhancement (RIDDLE)
Ulrike Claudia Ryll
Tidig prediktion av unilateral CP för barn med asymmetriska hjärnskador
Ylva Fredriksson Kaul
Länk mellan tidiga ögonrörelser och senare utveckling hos barn som fötts mycket prematurt